QRM Projectplaats gezocht

Binnenkort start ik de opleiding tot QRM Bèta® Specialist bij het QRM Management Center. Quick Response Manufacturing is een Lean strategie die zich richt op het drastisch te verkorten van de doorlooptijden van alle werkprocessen in een organisatie. Hierdoor neemt de flexibiliteit en reactiesnelheid aanzienlijk toe.

Een onderdeel van de opleiding is het uitvoeren van een project bij een organisatie met als doel een doorlooptijdreductie van ca. 50%. Dit kan een productiebedrijf zijn of een kantoororganisatie.

Ik zoek een organisatie waar ik een dergelijk project kan uitvoeren. Tegen sterk gereduceerd tarief krijgt u training en begeleiding in het verkorten van doorlooptijden. Uw voordelen: hogere kwaliteit, lagere kosten en snellere reactie op de vraag van de klant.
Heeft u of iemand in uw netwerk hiervoor interesse, neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.

Oprichting TWI Center Nederland

TWI staat voor Training Within Industry. Dit is een trainingsprogramma gericht op het delen en borgen van vakkennis in productiebedrijven. TWI wordt wel gezien als de basis van het Toyota Production System, dat onder de de naam Lean Manufacturing de wereld heeft veroverd.

Ik ben bezig met het opzetten van een trainingsprogramma dat TWI in Nederland op de kaart zal zetten. Een en ander zal geschieden in nauw contact met Donald Dinero, een autoriteit op het gebied van Training Within Industry. Hij schreef meerdere boeken, waaronder ‘TRAINING WITHIN INDUSTRY, the foundation of Lean’.

Meer nieuws hierover volgt.

Samenwerking met MarkonTarget

Op 13 november 2012 is Javelijn een samenwerking aangegaan met MarkonTarget, het productiviteitsbureau van Mark van Bokhoven. Mark is Lean Master Instructor en o.a bekend van diverse uitgaven over lean zoals het veelgeprezen Lean Manufacturing Handboek. Voor alle diensten en producten van MarkonTarget kunt u nu dus ook bij Javelijn terecht.

MoT productiviteitsbureau


De filosofie van Markontarget (MoT) klinkt met name door in de trainingen: theorie gekoppeld aan uw eigen praktijk en gericht op concrete resultaten. Dit betekent dat een training enkel met goed gevolg kan worden afgerond wanneer de stof wordt toegepast in uw werksituatie.

Voorbeeldtrainingen:

  • SMED Omsteltijdreductie
  • Werken met verbeterteams
  • 5S Werkplekorganisatie
  • Storingsanalyse
  • OEE-machinerendement
  • TPM – gepland onderhoud
  • Lean manufacturing

Zie verder ook de website : www.markontarget.nl

Via Javelijn zijn ook de producten verkrijgbaar ten ondersteuning van lean implementaties en trainingen. Heeft u ondersteuning nodig bij de toepassing van deze materialen, neem dan contact op met Jan de Ridder (06-37357288 of jan@javelijnmail.nl). Zie ook de website: www.theleanstore.nl

Met de Mexicaanse slag (2)

Een gezellig etentje met zijn tweeën in een Mexicaans restaurant. Ik bestel een burrito met kip, garnalen, pittige kruiden, bonen en groenten. Je krijgt er dan ook nog een rijst en een salade bij. Mijn vrouw vindt de keuze moeilijker. Als je de menukaart bekijkt zitten er bijna overal bonen bij en daar houdt ze niet zo van. Ze twijfelde tussen een burrito met kip, kaas, groenten en tomaten-feta salsa en een burrito met bonen, pikante groenten en naar keuze met gekruid gehakt of cheddarkaas. Het klinkt allemaal fantastisch, maar omdat ze niet van bonen houdt koos ze toch de eerste.

Na een kwartiertje werden beide burritos geserveerd. Mooi opgemaakt, ook de rijst en sla. Vol enthousiasme vielen we aan, en echt… het smaakt me prima. Maar Nomi zag ik pulken met haar eten. Wat blijkt: er zaten bonen in en daar houdt ze niet van. Omdat ze niet opnieuw wilde bestellen haalde ze de bonen eruit om de rest te kunnen eten.

Toch het meisje gewenkt. Hoe het kan dat er bonen in de burrito zaten, terwijl dit niet op de kaart vermeld was. Haar antwoord: “Maar meneer, in onze burrito’s zitten altijd bonen!” Alsof wij dat hadden kunnen en moeten weten. Juist in dit gerecht stonden geen bonen bij de ingrediënten. “Eh ja. Dat klopt wel… maar zo staat het nu eenmaal op de kaart en die heb ik niet gemaakt.”  En meer kon ze niet voor ons doen.

Het is het bekende excuus wanneer de klant een probleem heeft. Het verschuilen achter regeltjes die iemand anders gemaakt heeft. “Dat is nou eenmaal het beleid,  meneer”, als je ontevreden bent over de dienstverlening. Of “Ik maak de regels hier ook niet… “ en “wij voeren alleen maar de wet uit”.  Kortom, medewerkers worden gestuurd om de regels uit te voeren, ongeacht de uitwerking voor de klant. En tja, had ze bij de aanbeveling  gevraagd naar de smaak van de klant, dan had ze kunnen uitleggen dat burrito’s altijd bonen bevatten. Dan was de keuze wellicht op een ander gerecht gevallen.  

Hoe hoort het wel? Luister naar je klant en probeer zijn bezwaren in te schatten en zoek naar een oplossing. Dat kan een alternatief zijn, of een goedmakertje. Maar legt nooit de schuld bij de klant en ga nooit de discussie aan. Verzin geen slappe excuses maar probeer het ongemak van de klant te verzachten. Tenslotte:  geef nooit de indruk dat de regels belangrijker zijn dan de klant.  In deel 3 hoe de eigenaar de sitiuatie ‘redt’.

Jan de Ridder nu erkend als QRM Alpha® Specialist

Met het behalen van het certificaat is Jan de Ridder nu erkend als QRM Alpha® Specialist. QRM is de strategie die gericht is op het drastisch verkorten van doorlooptijden. Persbericht hierover hier.