U wilt het graag snel hebben?

Extra betalen voor serviceHet kopen via internet heeft een flinke vlucht genomen, in de afgelopen jaren. En zelf doe ik het ook vaak. Vooral als producten online goedkoper zijn of niet in onze nabije omgeving leverbaar. Een ander belangrijk voordeel is dat veel spullen snel geleverd kunnen worden.

Het snel kunnen leveren gebeurt vaak via slimme logistieke kanalen en vraaggestuurde voorraadsystemen. Vandaag voor 22.00h besteld, de volgende dag in huis!

Dat wordt iets anders als een product op klantorder gemaakt wordt. Dan gaat de productietijd een rol spelen en hebben we te maken met veel langere levertijden.

Een kort rondje langs diverse websites:

  • Een salontafel: 4 tot 6 weken, indien voorradig
  • Een vloertegel naar eigen ontwerp: vanwege de drukte momenteel > 16 weken
  • Een Playmobil Hotel: 10 – 12 weken
  • Een Basis buitendeur (zonder glas) : 10 tot 12 weken
  • Een boekenplank met onzichtbare bevestiging MDF zonder afwerking : 6 tot 12 weken
  • Een grafmonument: 12 – 16 weken

Oude tijden herleven, zou ik zeggen. Maar hoe is het mogelijk dat vandaag de dag een bedrijf 4 tot 6 weken nodig heeft om een salontafel uit voorraad te leveren? Ik zou denken dat je hem in een paar dagen kunt maken. Een buitendeur kan in 1 dag gemaakt worden, plus een nacht om de verf te laten drogen.

Wat is het nadeel van dergelijk lange doorlooptijden?

–          Afnemende flexibiliteit

–          Enorme toename onderhanden werk

–          Grote voorraden

–          Teveel tijd kwijt met plannen en herplannen

–          Afname cashflow

Nog mooier wordt het als een leverancier kennelijk inziet dat het sneller kan, maar dat in zijn huidige proces niet standaard voor elkaar krijgt. Dan wordt de klant dus een lastige klant en moet hij extra gaan betalen als hij het snel wil hebben. Uiteraard de volkomen omgekeerde wereld: het eigen falen afwentelen op de klant.

Helaas gebeurt het heel vaak. Immers worden alle verspillingen in het proces bij de leverancier betaald door de klant. Maar goed dat u dit niet ziet. Stel er staat op de factuur:

Geleverd:   1 product A
Te betalen:  1 product A + nog 1 product A omdat we de eerste uit onze handen hebben laten vallen.

Dan snapt u meteen waarom het ook twee keer zo lang duurde.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier + 3 =