QRM en werkplezier

Ik ben nu ruim tweeënhalf jaar werkzaam als zelfstandig specialist in het verkorten van doorlooptijden. De term hiervoor is QRM. Bedrijven kunnen daardoor veel sneller leveren. Dat klinkt misschien wat technisch maar toch draait het voornamelijk om de mensen. Mensen maken het echte verschil, machines niet. Soms nogal lastig te begrijpen voor bedrijven waar de laatste jaren meer in techniek dan in opleiding is geïnvesteerd.

In organisaties waar orders veel vlotter lopen is het fijner om te werken. In sommige branches gaat over een poosje tekort aan goed personeel ontstaan. Als ik een baan kon krijgen bij een bedrijf zou ik eerst vragen naar hun doorlooptijden. Zijn die te lang dan weet je dat je te maken krijgt met stress, chaos, overwerken en een onvoldaan gevoel als je naar huis rijdt.

Een directeur waar ik mee gewerkt heb zei vandaag: “Als het gaat om samenwerking en werkplezier, wat Jan heeft bereikt met QRM, daar kan geen HR-afdeling tegenop”. Ik word heel blij van dergelijke reacties.

Dit vind je misschien ook leuk...