Ik kan het niet helpen

Soms ben ik net een gewoon mens.

En als gewoon mens heb ik mijn dagelijkse ergernissen. Niet dat ik een chagrijnig mens ben, helemaal niet. Mijn goede humeur is me te dierbaar om het te laten verpesten door dingen waarop ik toch geen invloed heb.

Maar ik heb iets met processen. Allerhande processen die niets meer zijn dan de dingen die ze zijn. En ik vraag me voortdurend af: waarom??

Ik kom bij een broodjeszaak en ik bestel een broodje voor tussen-de-middag. “Eén koffie en een broodje beef teriyaki, alstublieft”. Een mooi opgemaakt broodje met vlees, sla en saus, getuige de foto op de kaart naast de kassa.

“Hebben wij nog bief, Lenie?” roept de juffrouw van de kassa naar achteren, waar de verse broodjes worden gemaakt. Het hoofd van Lenie verschijnt in de deur. Het hoofd mompelt iets ontkennends. “Nee mijnheer, de beef is op.”, zegt de juffrouw van de kassa.

Ondertussen heeft ze mijn koffie neergezet. “Wilt u iets anders misschien?”

Ik kies voor het volgende op de kaart: “Ja, dan misschien een broodje zalm met bieslookroomkaas?”

“Lenie, die zalm was toch ook op?” wordt er naar achteren geroepen. Weer verschijnt Lenie. Ze knikt, de zalm is ook op.
“Mijnheer, de zalm is ook op. U treft het”. Ze blijft me verwachtingsvol aankijken.

Vertwijfeld kijk ik achter me. Er staan inmiddels twee klanten te wachten. Ik wijs op de voorverpakte gevulde koeken. “Eh, graag een gevulde koek erbij, dan. “

Ik reken af en met mijn koffie en koek ga ik naar buiten en zoek een bankje om de zojuist verworven lekkernij te nuttigen. Wel jammer van de beef teriyaki. En de zalm met bieslookroomkaas.

Die ene vraag bekruipt me: waarom?

– Waarom is er geen beef? Waarom geen zalm?
– Waarom weet de juffrouw van de kassa niet dat de beef en de zalm op zijn?
– Waarom staan er broodjes op de kaart waarvan het beleg er niet is?
– Waarom biedt de juffrouw van de kassa niet onmiddellijk iets aan wat er wel is?

Ik heb de neiging terug te gaan naar de broodjeszaak en mijn diensten aan te bieden. Ik kan namelijk wel helpen. Ik kan helpen het proces te verbeteren, en de communicatie. Ik kan analyseren en organiseren. Ik kan uitleggen en demonstreren. Trainen en overdragen.

Maar ik doe het niet. Ik voer het laatste stukje gevulde koek aan de duiven en ga weer opgewekt op pad.  Misschien een volgende keer.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × vier =