Automatten-efficiëntie
Efficiëntie. Kostenbesparing. Goedkoper werken! Mooie dingen in deze tijd. Maar wat heeft de klant eraan?
Ik was bij mijn garage voor een kleinigheid aan mijn auto en kon even wachten terwijl eraan werd gewerkt. Ondertussen kwam een andere klant binnen. Hij wilde graag een nieuwe vloermat voor zijn auto. Kennelijk rijdt de man net als ik veel zakelijke kilometers want alleen de mat van de bestuurder was versleten. De rest was nog als nieuw. Na even zoeken in de computer bleek dat automatten alleen per set van vier geleverd kunnen worden. Dat zou dan 63 euro moeten kosten.
Daar was de man niet blij mee. Hij wil maar één mat maar wordt door de leverancier gedwongen er vier te kopen. Dus 63 euro voor één mat en drie goede matten op zolder. Of in de vuilnisbak.
Dit soort dingen ontstaan vanuit de efficiëntie-gedachte van de leverancier. Het is voor hem goedkoper en makkelijker om matten per set aan te leveren, dan in enkelstuks. De klant heeft er echter niks aan. De klant in dit verhaal deed het enige juiste: hij zei: “Dan zoek ik wel even verder” en verliet de zaak. En de leverancier, die verkoopt liever geen matten dan dat hij zich aanpast aan de wens van de klant.
63 euro, toe maar!
Onze Sint leverde 5 december merkloze automatten, juist vanwege de hoge Dealer setprijs.
Ook in onze auto is 1 mat versleten.
Jos4success