Bedrijfssluiting, was dat nou nodig?
Ik lees weer een bericht over een bedrijfssluiting, als gevolg van de crisis. Dit keer een meubelfabriek in de buurt. Zonder het bedrijf te kennen, vraag ik me toch af: “Was dat nou nodig?”
Ik lees over een bedrijf dat designmeubelen maakt, het hogere marktsegment. En dan kan ik me goed voorstellen dat er door de crisis minder meubelen worden verkocht. Niet iedereen betaalt makkelijk 4000 euro voor een fauteuil. Maar toch… de crisis duurt inmiddels al een jaar of 5 en ik vind dat zo langzamerhand geen excuus meer. Het zegt veel meer over (het gebrek aan) de flexibiliteit van deze organisatie om zich aan te passen een de veranderingen in de markt. Want niet alleen is het volume afgenomen, maar ook zijn de levertijden korter en de prijzen lager. Dat betekent dat er concurrentie geleverd moet worden tegen bedrijven die wel in staat zijn om daaraan te voldoen.
Ik lees dat het bedrijf over een paar maanden de deuren sluit en in die tijd de lopende orders afhandelt. Betekent dit dat er er een orderportefeuille is van een paar maanden? Dat zou niet zo verbazend zijn want in de meubelindustrie is een levertijd van 12 weken geen uitzondering. Een orderportefeuille is echter niets anders dan een lijst met wachtende klanten. En wachten, daar houden klanten niet van.
Vaak doet QRM (Quick Response Manufacturing) mensen op een heel andere manier naar hun bedrijf kijken. Hierdoor ontstaan weer mogelijkheden voor de toekomst. Heel vaak krijg ik de vraag: “Als QRM zo goed werkt, waarom deden we dat dan niet eerder?” Daar zijn meerdere oorzaken voor. Ten eerste ontbrak vaak de noodzaak. Waarom loslaten wat je altijd deed als je daar geld mee kon verdienen? Ten tweede zijn we opgegroeid met de principes van Frederic Taylor, die vond dat arbeiders lui waren en managers nodig hadden die voor ze dachten en beslisten. Het doel van zijn methodiek was maximale efficiëntie en beheersbaarheid van het gedrag van de arbeiders. Ten slotte is de gedachte ontstaan dat arbeid in Nederland te duur is en dat uitbesteding naar Polen, Tsjechië, India of China, daarvoor de oplossing zou zijn.
Nederland is geen kennisland maar een productieland, met heel veel traditionele producten en productiemethodes. Ik streef naar behoud van werkgelegenheid in Nederland en ik geloof dat QRM in veel gevallen de oplossing is. Mits we bereid zijn te veranderen en te begrijpen hoe de klant denkt.