Kerststress
Er is nog veel te doen. Dat gevoel bekruipt me vaak als ik websites van bedrijven bekijk of updates volg op LinkedIn. Want soms worden daar foto’s geplaatst waarop goed te zien is hoe het bedrijf in kwestie werkt. Hier een voorbeeld van een metaalbedrijf X waarbij de directeur met enige trots opmerkt: “Er liggen een paar projecten klaar om afgelast te worden. Bedrijf X gaat dit jaar er nog even tegen aan.” Op de foto een flinke stapel buiswerk wat nog rondgelast moet worden.
Arme lasser, denk ik dan. Het bedrijf heeft een enorme piek in het onderhanden werk (halfproducten) laten ontstaan, die kennelijk een paar dagen voor de kerst nog ‘even’ weggewerkt moet worden. Het gaat om meerdere projecten zelfs, zoals wordt aangegeven. Het is mij een volslagen raadsel waarom een dergelijke foto met deze tekst wordt geplaatst. Hier is sprake van een vorm van aansturing die leidt tot stress, extreme vertraging, onnodige kosten en mogelijke kwaliteitsproblemen. Niet goed voor het bedrijf, niet voor de klant en zeker niet voor de medewerker. De juiste aanpak voor dit soort zaken is niet zo ingewikkeld maar wordt vaak niet gezien.
De enige oplossing is daarom hulp van buitenaf inroepen. Het probleem zit echter vaak in het management: zolang dat nog trots is op dit soort situaties verandert er weinig. Mijn oproep is dus gericht aan degenen die dit soort foto’s plaatsen. Misschien goed om eens tijdens de komende dagen op je website en je LinkedIn-profiel te kijken naar de foto’s die daar staan. Wat laat je werkelijk zien en is dit de gewenste situatie voor jou, je medewerker en je klant? Vind je dat er eigenlijk iets moet veranderen dan is het misschien tijd voor een goed voornemen voor 2017: aanpakken van de doorlooptijd.