Doorlooptijden in de meubelbranche
Banken als de Rabobank en vooral de ABN-AMRO signaleren dat QRM steeds belangrijker wordt in branches waar enkelstuks, engineer to order of kleine series worden geproduceerd. De meubelbranche wordt door de ABN-AMRO expliciet genoemd: “Meubelmakers staan voor de uitdaging om in te spelen op de groeiende behoefte aan maatwerk. Van fabrikanten vraagt dit vergaande automatisering en een andere inrichting van processen. Zo is modulair bouwen in opkomst en zetten steeds meer bedrijven Quick Response Manufacturing (QRM) in om doorlooptijden te verkorten, efficiency te vergroten en kosten te verlagen. QRM bevordert de flexibiliteit van het productieproces; dat komt de concurrentiekracht van bedrijven ten goede.”(Bron: ABN AMRO Economisch Bureau, mei 2016)
Het niet kunnen voldoen aan de wens om kwaliteit, flexibiliteit en korte levertijden te combineren met maatwerk kan onverwachte gevolgen hebben. Zo heeft een vrouw uit Utrecht voor de zomervakantie een maatwerk bankstel besteld bij een lokale meubelwinkel. Hiervoor heeft zij 200 euro aanbetaald. De leverdatum staat gepland op eind oktober. In de tussentijd is bij de vrouw alvleesklierkanker geconstateerd en zal zij eind september al komen te overlijden. Niet alleen is het triest dat zij nooit van haar nieuwe bankstel zal genieten, de leverancier verwacht op zijn minst dat de annuleringskosten van 50% van de aankoopsom worden betaald. Hij voert aan dat hij immers kosten heeft gemaakt. Het verhaal komt in de media en betekent een forse aanslag op de reputatie van de leverancier. Hem wordt gevoelloosheid verweten. (http://www.ad.nl/utrecht/corrie-sterft-voordat-de-nieuwe-bank-er-is-maar-betalen-zal-ze~a62d07e1/)
We kunnen discussiëren over het al dan niet hanteren van coulance door de leverancier. Maar toch wil ik naar de kern van het probleem. Volle orderportefeuilles en met lange levertijden zijn namelijk geen luxe maar een last. Bijna elk bedrijf kent het probleem dat die orderportefeuille opeens deels verdampt vanwege een onverwachte situatie bij de klant. Ook in de meubelbranche is dit een regelmatig terugkerend verschijnsel. Daarbij kost het managen van al die lopende orders veel tijd en geld. Eigen waarneming toont aan: het in Nederland op maat produceren van een bank en twee stoelen zou geen drie of vier maanden moeten duren maar hoogstens een paar weken (van bestelmoment tot leverdatum). Dat betekent een reële doorlooptijdreductie van 75 – 85%! Terecht wordt gesignaleerd dat dit niet alleen de flexibiliteit verbetert en leidt tot lagere kosten, het verkleint de kans dat orders wegvallen door gebeurtenissen die de klant overkomen. Laten we eerlijk zijn, niemand wil in de schoenen staan van deze Utrechtse meubelleverancier.