Automatten-efficiëntie

Efficiëntie. Kostenbesparing. Goedkoper werken! Mooie dingen in deze tijd. Maar wat heeft de klant eraan?

Ik was bij mijn garage voor een kleinigheid aan mijn auto en kon even wachten terwijl eraan werd gewerkt. Ondertussen kwam een andere klant binnen. Hij wilde graag een nieuwe vloermat voor zijn auto. Kennelijk rijdt de man net als ik veel zakelijke kilometers want alleen de mat van de bestuurder was versleten. De rest was nog als nieuw. Na even zoeken in de computer bleek dat automatten alleen per set van vier geleverd kunnen worden. Dat zou dan 63 euro moeten kosten.
Automatten

 
Daar was de man niet blij mee. Hij wil maar één mat maar wordt door de leverancier gedwongen er vier te kopen. Dus 63 euro voor één mat en drie goede matten op zolder. Of in de vuilnisbak.

Dit soort dingen ontstaan vanuit de efficiëntie-gedachte van de leverancier. Het is voor hem goedkoper en makkelijker om matten per set aan te leveren, dan in enkelstuks. De klant heeft er echter niks aan. De klant in dit verhaal deed het enige juiste: hij zei: “Dan zoek ik wel even verder” en verliet de zaak. En de leverancier, die verkoopt liever geen matten dan dat hij zich aanpast aan de wens van de klant.

NIET STOREN

Als ik aan mensen (meestal met een kantoorbaan) vraag: “Wanneer ben je het meest productief?”, dan krijg ik vaak als antwoord: ‘s Morgens voor 8 uur en ‘s middags na kwart over 4. Dan is de rest van het personeel naar huis.”

Niet Storen-vlag
De meest gehoorde verstoringen zijn:

* collega’s aan de telefoon
* collega’s aan het bureau

 

Maar we moeten toch ook gewoon overdag rustig kunnen werken?

Oplossing:

– Claim ‘niet storen-tijd’ in blokken van twee uur.
– Schakel de telefoon door in die tijd
– Plaats een rode vlag op je bureau

Iedere collega mag de vlag 1 maal per dag claimen. Je hebt aan twee vlaggen per 8 mensen genoeg. Werk in die twee uur af waar je anders een halve dag voor nodig hebt. Spreek af dat de bezitter van de rode vlag niet gestoord mag worden. Praat zachtjes als iemand met de rode vlag werkt.

Resultaat: hogere productiviteit en minder fouten. Meer flexibiliteit en meer snelheid. Meer rust en minder overwerk.

Als dit echt werkt, dan is zo’n vlag wel honderd euro waard en dan nog heb je hem in een week terugverdiend. Zo’n vlaggetje kost echter maar een paar euro. Proberen dus!

 

Uitreiking certificaat QRM Bèta® Specialist

Uitreiking QRM Beta certificaatOp 15 november 2013  heeft het QRM Management Center de certificaten voor QRM Béta Specialist uitgereikt. Tijdens een bijeenkomst in The Dutch in Spijk werden de geslaagden in het zonnetje gezet door Dr. Rajan Suri, grondlegger van QRM.

Dit is voor mij extra bijzonder:

– Ik heb het eerste uitgegeven certificaat mogen ontvangen.
– Mijn project werd als hoogste beoordeeld
– Ik ben de enige zelfstandige trainer met dit certificaat (in de wereld!)

 

Quick Response Manufacturing (QRM) is een bedrijfsstrategie die bedrijfsresultaten optimaliseert door de reactiesnelheid drastisch te verhogen. Dit bespaart kosten en is van grote betekenis voor de concurrentiepositie.

 

Certificaat (klik om te vergroten):

Certificaat QRM Bèta® Specialist

Certificering QRM Bèta Specialist

OP 6 november het bericht ontvangen dat ik geslaagd ben voor mijn opleiding tot geregistreerd QRM Bèta® Specialist! De eerste lichting van Nederland heeft het er uitstekend afgebracht.

Dank aan De Haan Special Equipment waar ik mijn project heb gedraaid en aan de mensen van het QRM Management Center!
Op 15 november is de uitreiking van het certificaat door de grondlegger van QRM, de Amerikaanse em. Prof. Dr. Rajan Suri.

Dr. Rajan Suri

Dr. Rajan Suri, grondlegger van QRM

Bedrijfssluiting, was dat nou nodig?

Ik lees weer een bericht over een bedrijfssluiting, als gevolg van de crisis. Dit keer een meubelfabriek in de buurt. Zonder het bedrijf te kennen, vraag ik me toch af: “Was dat nou nodig?”
Ik lees over een bedrijf dat designmeubelen maakt, het hogere marktsegment. En dan kan ik me goed voorstellen dat er door de crisis minder meubelen worden verkocht. Niet iedereen betaalt makkelijk 4000 euro voor een fauteuil. Maar toch… de crisis duurt inmiddels al een jaar of 5 en ik vind dat zo langzamerhand geen excuus meer. Het zegt veel meer over (het gebrek aan) de flexibiliteit van deze organisatie om zich aan te passen een de veranderingen in de markt. Want niet alleen is het volume afgenomen, maar ook zijn de levertijden korter en de prijzen lager. Dat betekent dat er concurrentie geleverd moet worden tegen bedrijven die wel in staat zijn om daaraan te voldoen.

Decoforma  fauteuil Frank
Ik lees dat het bedrijf over een paar maanden de deuren sluit en in die tijd de lopende orders afhandelt. Betekent dit dat er er een orderportefeuille is van een paar maanden? Dat zou niet zo verbazend zijn want in de meubelindustrie is een levertijd van 12 weken geen uitzondering. Een orderportefeuille is echter niets anders dan een lijst met wachtende klanten. En wachten, daar houden klanten niet van.

Vaak doet QRM (Quick Response Manufacturing) mensen op een heel andere manier naar hun bedrijf kijken. Hierdoor ontstaan weer mogelijkheden voor de toekomst. Heel vaak krijg ik de vraag: “Als QRM zo goed werkt, waarom deden we dat dan niet eerder?” Daar zijn meerdere oorzaken voor. Ten eerste ontbrak vaak de noodzaak. Waarom loslaten wat je altijd deed als je daar geld mee kon verdienen? Ten tweede zijn we opgegroeid met de principes van Frederic Taylor, die vond dat arbeiders lui waren en managers nodig hadden die voor ze dachten en beslisten. Het doel van zijn methodiek was maximale efficiëntie en beheersbaarheid van het gedrag van de arbeiders. Ten slotte is de gedachte ontstaan dat arbeid in Nederland te duur is en dat uitbesteding naar Polen, Tsjechië, India of China, daarvoor de oplossing zou zijn.

Nederland is geen kennisland maar een productieland, met heel veel traditionele producten en productiemethodes. Ik streef naar behoud van werkgelegenheid in Nederland en ik geloof dat QRM in veel gevallen de oplossing is. Mits we bereid zijn te veranderen en te begrijpen hoe de klant denkt.